Paris Cityguide: Guided by Style

Jag tänkte att vi delar upp Paris i två delar – först ut är de tips vi testade ur Gina Tricots Guided by Style!

Hotellet:

Gina Tricot hade i samarbete med Momondo bokat in oss på Golden Tulip Little Palace. Hotellet var litet, fyllt av glada färger och rummet hade fransk balkong och en underbar utsikt över en park och takåsarna. Bra läge också med gångavstånd till mina favoritområden.

Shop/Café – The Broken Arm:

Kenza (en fransk bloggerska med samma namn som vår omtalade svenska 😉 hade tipsat om The Broken Arm i sin cityguide. En kombinerad butik och café av absolut trendigaste kvalitet. Stort plus för att cafét trots butikens trendiga utbud ändå hade en gemytlig känsla och bjöd på massa goda bakverk :)))

Café – Ob La Di:

Ob La Di tipsades av Anne Laure i guiden och känns som svenskarnas favoritcafé i Marias just nu. Vi stötte in i tre svenska sällskap under vår timme där 🙂 Världens minsta, gulligaste lilla café med hälsosam mat, trevlig personal och gott kaffe (plus för att de hade flera olika sorters mjölk, inte helt vanligt i Paris). Kommer garanterat gå tillbaka när jag är sugen på något fräscht och mysigt. Vi tog en andra frukost på Ob La Di vid elva på förmiddagen, det var perfekt.

Drinkar/lättare middag – Candelaria:

Alltså älskade det här lilla stället som Marta tipsade om! Candelaria, ett hål i väggen som bjuder på mexikanskt all the way. När vi gick förbi på kvällen efter middagen var det fullt med folk! Vi stannade och tog en drink på eftermiddagen istället, när det fortfarande var ljust och mindre folk. Det påminde mig mycket om ställena i Costa Rica.

Lunch eller middag – Ober Mamma:

Ober Mamma är Anne Lauries tips och är en italiensk restaurang i Marais. Det går inte att boka bord här vilket betyder att komma tidigt är enda alternativet för att få ett bord i restaurangen. Det lyckades inte vi med men vi fick platser i baren där de bjöd på underbara drinkar och en enklare barmeny. Vi tog in allt haha. Trevliga killar som jobbade i personalen och överlag måste jag säga att servicen på alla dessa ställen vi har besökt via guiden har varit positivt överraskande. I Paris är de ofta så himla arroganta eller överlägsna men jag märkte inte av det en enda gång under den här resan.

Favoritstadsdel – St Germain:

Kenza tipsade om området St Germain för kvällshäng. Jag var där med D för ett par år sedan och måste säga att vi hade svårt att ta oss hem om kvällarna, varenda bistro är så jäkla trevlig så man vill helst hänga där tills det blir morgon igen. Skön känsla.

Denna gång gjorde vi St Germain på dagen istället och jag säger det igen – inget område i Paris slår St Germain, även om mitt hjärta dunkar för flera andra områden. Arkitekturen, byggnaderna, de små gågatorna som är fyllda av bistros eller creperier, de chica människorna och grymma butikerna. Verkligen värt ett besök.

Så! Det var mina tips ur Guided by Style. Jag är positivt överraskad över vilka fullpoäng vi lyckades pricka in och kommer absolut att besöka vissa av dem igen. Paris alltså, staden i mitt hjärta.

Inlägget är ett samarbete med Gina Tricot

Välkommen att kommentera! Kommentarer godkänns vardagar kl.08-18 av en moderator innan publicering.

Tänk gärna efter en extra gång på hur det kan uppfattas när du framför kritik. Här inne visar vi respekt. Vi önskar gärna att kritik framförs med ditt riktiga namn och mejladress.