Stressprogram och oväntade terapiområden

INLÄGGET ÄR ETT BETALT SAMARBETE MED Mindler

Nu har jag gått hälften av terapisamtalen i min KBT-behandling hos min psykolog på Mindler. Inför varje omgång terapi finns en stor dos nervositet, tveksamhet och rädsla tycker jag. Jag brukar pendla mellan att känna mig taggad men också en känsla av att det kanske inte behövs trots allt. “Jag behöver nog inte det här, jag mår inte så dåligt, jag har inte så mycket jag behöver jobba med hos mig själv”. Men faktum är att det är en utmärkt försvarsmekanism hos någon som inte vill, vågar eller orkar ta tag i sina sämre sidor eller brottas med sin historia.

Jag träffade en vän en gång på gatan utanför mitt kaffeställe. Hon stod där för sig själv, njöt av solen och smuttade på en cappuccino. När jag frågade var hon skulle berättade hon att hon skulle träffa sin psykolog men var så himla nervös och funderade på att ställa in. Jag förstod henne till hundra procent – att ha tagit sig så långt som till ett bokad samtal men tveka när man står där vid dörrkanten. Jag vet inte hur många av mina följare, vänner och bekanta som har frågat om tips på psykolog och pratat om att de borde men aldrig faktiskt tagit tag i det. För det ÄR läskigt – men också viktigt. Att våga brottas med sig själv för att må bättre är tufft men förlösande.

Istället för tio veckor med terapi förlängde vi det så att vi har ett samtal varannan vecka och tio samtal totalt. Det är för att jag verkligen ska hinna jobba med och känna in det vi pratar om. Det kommer upp saker jag inte hade väntat mig och terapin tar nya vägar allt eftersom tiden går. Terapisamtalen hos Mindler är ju 25 minuter långa och först trodde jag att det skulle bli för stressigt, men vi hinner med oväntat mycket utan att tiden hamnar i fokus. Dessutom orkar man inte alltid så mycket längre än en halvtimme för det tar på krafterna att gå in på djupet hos sig själv.

När jag precis hade börjat min KBT-behandling skrev jag såhär i ett inlägg (klick). Det är intressant att blicka tillbaka till vad jag trodde att vi skulle fokusera på och vad jag istället inser att jag behövde fokusera på. Vi har pratat mycket om tre saker: stress/stresshantering, sömnstörning och perfektion. Dessa tre går egentligen lite hand i hand och när vi navigerar mellan dem hittar jag slutsatser och nya sätt jag vill leva på. Det är så OTROLIGT coolt.

Till exempel har Mindler ett stressprogram i åtta delar som jag har gjort i deras app. En del hette “Funktionell analys” och handlar om att ta reda på varför man gör som man gör i vissa situationer. Jag insåg att jag gör en massa saker för att bli omtyckt istället för att göra det som känns rätt för mig. Jag har egentligen aldrig tänkt på att jag skulle vara en sån person eftersom jag ser mig själv som en person med “skinn på näsan”. Men det slog mig som en blixt från klar himmel att jag gör saker regelbundet för att jag vill bli omtyckt snarare än för att det känns bra för mig. Det finns såklart tillfällen då det inte nödvändigtvis är dåligt att göra så, men det finns också tillfällen då det faktiskt är det, för jag har glömt bort vad jag själv tycker och tänker om vissa saker i mina försök att bli omtyckt och hålla med andra. SÅ galet, det här är inte jag?

Jag bröt ihop när jag pratade om det här för det kändes sorgligt att kämpa för att bli omtyckt istället för att bara vara helt tillfreds med att det inte gör något om alla inte tycker om mig. Jag kom också fram till att det här är så extremt knutet till mitt offentliga yrke. Många som jag träffar är ju i min egen ålder och de flesta vet vem jag är sen innan. Och det har hänt mer än en gång att jag har läst kommentarer om mig själv på olika platser där folk som träffat mig någon gång ska berätta för alla andra hur jag är som person. Och så har jag blivit ledsen för att ett möte liksom ger andra människor rätten att kunna prata om mig. I det har jag jobbat fram någon sorts försvarsmekanism där jag hela tiden försöker att agera på ett sätt så att ingen ska kunna säga något dåligt om mig – alltså anstränger jag mig hela tiden till max för att bli omtyckt. Grejen är att hur mycket jag än anstränger mig kommer det ändå finnas dom som inte tycker om mig?

 

 

Förutom Funktionell analys så gjorde jag en del i stressprogrammet som hette Livskompassen. Där fick man bena ut vilka delar i livet som är viktiga och vad som betyder något för en. Ett smart verktyg för att kunna se vad man mår bra av och vad man mår mindre bra av i sitt liv. Jag gjorde några stora förändringar i mitt liv efter det.

Vi har fortfarande en väg kvar, jag och min psykolog. Men jag växer, jag känner i varje centimeter av min kropp hur den håller på att töja ut sig. I många av mina terapisessioner har jag mest fokuserat på att bli den bästa möjliga versionen av mig själv, eftersom det ligger i min personlighet som perfektionist att vara just så bra som möjligt. Men nu jobbar jag med något annat. Att vara snäll mot mig själv, att vara lite mindre perfekt, att älskar mig själv och ge mig själv tillåtelse att släppa taget. Att jag inte behöver vara omtyckt av alla och att de som tycker om mig gör det för den jag är och inte för något jag låtsas vara.

Går du i terapi eller har gått i terapi? Skulle du vilja gå i terapi? Du som har erfarenheter av KBT, vad tycker du om det? Dela gärna med er ♥

Vad vet du om Mindler?
Mindler är en digital vårdgivare genom vilken du som upplever psykiska besvär snabbt och enkelt kan boka ett videobesök med en legitimerad psykolog hemifrån, genom din smartphone eller surfplatta. Mindler startades med visionen om att alla ska få möjligheten att träffa en psykolog på lika villkor; oavsett var man bor eller vilka ekonomiska förutsättningar man har. Idag har Mindler över 150 legitimerade psykologer och är Sveriges största digitala psykologmottagning.

Hur använder du Mindler?
Mindler-appen hittar du i App Store och Google Play. För att komma igång får du först svara på några frågor om ditt aktuella mående. Utifrån dina svar får du förslag på psykologer som som är specialiserade inom just det som du söker hjälp för. När du är redo att boka ditt första besök väljer du du mellan lediga tider och psykologer. Du är garanterad en tid inom 24 timmar.När det är dags för ditt videosamtal ansluter både du och psykologen till samtalet i appen. Efter ditt möte lägger ni tillsammans upp en plan för din framtida behandling. Psykologen kan även låsa upp olika självhjälpsprogram som finns i appen, iKBT-program. Dessa kan du arbeta med på egen hand eller i kombination med psykologsamtalen. Du får träffa samma psykolog genom hela din behandling.
Ett besök kostar 100 kronor och frikort gäller.

Hur hanteras personuppgifterna?
Mindler respekterar din personliga integritet och ser till att du kan känna dig trygg med hur dina personuppgifter behandlas hos oss. Patientdata hanteras som en vanlig medicinsk journal och uppfyller samma säkerhet som vilken medicinsk journal som helst. Vi gör regelbundet teknisk due diligence som inte har haft något att anmärka på kring säkerheten. Våra databaser är krypterade och vi sparar inga lösenord eftersom man loggar in med bank-ID. All svensk data lagras i Sverige.

Om du som läser är gravid eller nybliven förälder vill jag tipsa om att ladda ner Baby Journey där vi just nu har en väldigt intressant artikel om att vara gravid och föda barn i en pandemi då vi ser att många i bebisresan mår dåligt av pandemin och kanske behöver extra stöd. Det finns även en mini serie under namnet “Den lilla gravidresan” både i appen och på vår Instagram, @babyjourneyapp, där ni kan se Mindlers chefspsykolog Victoria, barnmorskan Sara och jag själv prata om att gå igenom gravidresan i en pandemi. Hoppas ni tycker om det!

  1. Jag blir så inspirerad och taggad på detta, vill boka ett besök direkt.. personlig utveckling är ju så häftigt! saken är bara den att jag inte riktigt har landat i vad jag söker hjälp för! Låter det konstigt? Tänker att det kanske är just det som är ett utav problemet.. förstår ju att alla människor har vi något att jobba vidare med! Men hur kommer jag fram till vad jag söker hjälp för? Har du några tips på frågor att ställa till dig själv för att reda ut detta?
    Tack för all inspiration och pepp du ger! Stor kram

  2. Till er som tvekar eller tycker det känns läskigt/pinsamt. Bara gör det, min psykolog är det bästa som hänt mig, jag fick en förlossningsdepression/livskris för ett år sedan och förstod det inte riktigt själv, jag har aldrig tyckt det känns läskigt eller jobbigt att ha en psykolog mer att det känns som att jag tar upp tiden för någon som behöver den bättre – jag har ju ett jättebra liv och har allt jag behöver.
    Men oj vilka uppenbarelser och vilken resa jag gjort det här året, jag mår bättre än jag gjort så länge jag kan minnas och jag tror att många, kanske till och med alla människor skulle må bra av att prata med en psykolog.

    Så tack för att du lyfter detta!

  3. Tycker det är så roligt att du har ett sånt här samarbete! Och att du delar med dig så mycket av dina egna erfarenheter, uppskattas verkligen.
    Jag tycker även det är bra att du ska jobba med att vara mindre perfekt, för för mig är du redan perfekt, har följt din blogg, och läser endast en till, sen typ 10 år tillbaka!

    Tack o kram

Välkommen att kommentera! Kommentarer godkänns vardagar kl.08-18 av en moderator innan publicering.

Tänk gärna efter en extra gång på hur det kan uppfattas när du framför kritik. Här inne visar vi respekt. Vi önskar gärna att kritik framförs med ditt riktiga namn och mejladress.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sub archi