Om att leva – så man nästan brinner upp

INLÄGGET ÄR ETT BETALT SAMARBETE MED Mindler

När jag var gravid gjorde jag en omfattande KBT-behandling med ett enda mål i sikte: att rensa mitt livs ryggsäck för att bli en så bra mamma jag bara kan. Jag kände i varje millimeter av min kropp hur viktigt det var för mig att känna att jag hade gjort allt jag kan för att vara den bästa mamman jag bara kan. Jag ville inte dra ner Dante i mitt mörker. Jag var rädd för att omedvetet föra över osunda personlighetsdrag, rädslor och dåliga sidor från mig själv till mitt barn bara för att jag inte rett ut dem. De har ju en tendens att gå i arv annars.

Jag växte på ett helt otroligt sätt av den terapin. Jag blev större, starkare, tryggare och stoltare. Jag gick in i mitt föräldraskap med huvudet högt och ryggen rak. 

Jag pratade mycket om min barndom i terapin och det jag har tagit med mig från den, in i mitt vuxenliv, som inte är bra saker. Saker som jag absolut inte vill föra över till Dante. Jag hittade sidor hos mig själv jag inte visste att jag hade men som jag inte tyckte om – och sen insåg jag att vissa saker som tynger mig kan jag släppa taget om bara jag hittar rätt förhållningssätt. Jag lärde mig en viktig sak under min graviditet och terapi: vikten av förlåtelse. När Dante var fyra dagar stod jag i sovrummet med honom i bärselen. Det rann mjölk genom min amningsbh när jag hade honom så nära min hud och jag torkade upp mjölken med en liten handduk som jag hade klämt fast mellan honom och BabyBjörnen. Jag stoppade i mina airpods och pratade tyst när personen på andra sidan svarade. Vi måste lägga det här bakom oss, sa jag. Vi måste förlåta varandra. Jag vet att du gör det bästa med det du har och jag förlåter dig, nu vänder vi blad. Jag viskade tyst och när vi lagt på insåg jag vad terapin hade gjort med mig – den hade gjort mig till en större människa. Både mot mig själv och i sin tur mot andra. Jag hade växt efter att ha dragit upp allt ogräs jag kunde hitta i min trädgård. Och jag lärde mig att acceptera sånt jag inte trodde att jag skulle kunna lägga bakom mig. Genom förståelse för hur jag fungerar och hur andra människor fungerar lärde jag mig acceptans. Vi alla har våra ryggsäckar som har format oss genom våra liv. Jag kunde förlåta mig själv och andra genom att se mig själv och min omgivning för vad vi är och vad vi bär på i våra ryggsäckar.

Sen kom föräldraskapet. Mammarollen blev mitt livs viktigaste och jobbigaste roll. Den tog över mig som en våg ingen terapi någonsin kan förbereda en på. Jag var i absolut chock över vad föräldraskapet gjorde med mig – det kastade runt mig som en storm. Jag är helt övertygad om att jag hade mått väldigt mycket sämre om jag inte hade rustat mig genom min terapi.

I höstas när jag varit mamma i drygt ett år kunde jag för första gången få en överblick över allt jag varit med om och var jag hamnat. Det är som att jag kastats upp på en strand efter den här stormen. Stranden är så vacker, det gör ont i mig, den är lika vit som stränderna på Instagram. Men jag sitter här och känner bara att herregud, vem är jag nu? Är jag samma som innan? Absolut inte.

Så vem har jag blivit? Jag har ingen aning. Jag tänker mycket på det här stycket ur Lisa Nilssons version av 100:

Jag blev mamma
Värsta divan
Visste allt om riktigt svärta
Om att leva – så man nästan brinner upp
Mitt i natten
Ska jag aldrig sova ut?

Jag vet allt om att leva nu. Allt. Jag vet hur det känns att vara skör som en silkestråd och känna hur hela livet balanserar på detta sköra tack vare sömnbrist och bebisliv. Jag vet hur det känns att älska så att huden brinner på en. Jag vet hur det känns att natt efter natt efter natt, vagga ett barn och undra om en någonsin ska få sova igen. Jag vet hur det känns att tappa bort sig själv när dagar och nätter smälter ihop, älska så gränslöst att tid suddas ut och titta på min stora kärlek när vi ramlar ner i sängen mitt i natten med blicken tom och fylld på samma gång.

Föräldraskapet ruckade min grund samtidigt som det gav mig en stadigare grund än jag stod på innan. Jag mår så bra och så dåligt – allt beroende på honom. Allt handlar om honom.

Nu i vinter bestämde jag mig för att påbörja en ny KBT-behandling. På grund av Corona i kombination med tidsbristen som förälder så valde jag att testa Mindler. Där går jag just nu en 10-veckors behandling med min psykolog som hjälper mig igenom allt. Vi började med två samtal innan vi bestämde oss för att köra tioveckors-behandlingen och i de samtalen pratade vi om vad jag behöver reda ut i mitt liv. Eftersom jag har erfarenhet av KBT-terapi sen innan så gick det ganska snabbt för oss att reda ut vad det är jag behöver.

I min terapi den här gången fokuserar vi på:
– Hur jag mår som mamma
– Min parrelation och hur den har påverkats av vi har blivit föräldrar
– Familjerelationer
– Min högkänslighet och hur den påverkar allt jag gör i mitt liv

Det här är mitt första inlägg i mitt samarbete med Mindler som jag kommer att ha under 2021. När jag skrev “Jag är inte perfekt, tyvärr” drömde jag om att kunna jobba tillsammans med en stor aktör i vägen från psykisk ohälsa mot psykisk hälsa. Och idag blir drömmen sann! Mindler har stått på min personliga lista över samarbetspartners jag velat jobb med så jag är både glad och stolt över att det sker och att jag ska få guida er igenom deras tjänst framöver.

Vad vet du om Mindler?
Mindler är en digital vårdgivare genom vilken du som upplever psykiska besvär snabbt och enkelt kan boka ett videobesök med en legitimerad psykolog hemifrån, genom din smartphone eller surfplatta. Mindler startades med visionen om att alla ska få möjligheten att träffa en psykolog på lika villkor; oavsett var man bor eller vilka ekonomiska förutsättningar man har. Idag har Mindler över 150 legitimerade psykologer och är Sveriges största digitala psykologmottagning.

Hur använder du Mindler?
Mindler-appen hittar du i App Store och Google Play. För att komma igång får du först svara på några frågor om ditt aktuella mående. Utifrån dina svar får du förslag på psykologer som som är specialiserade inom just det som du söker hjälp för. När du är redo att boka ditt första besök väljer du du mellan lediga tider och psykologer. Du är garanterad en tid inom 24 timmar.När det är dags för ditt videosamtal ansluter både du och psykologen till samtalet i appen. Efter ditt möte lägger ni tillsammans upp en plan för din framtida behandling. Psykologen kan även låsa upp olika självhjälpsprogram som finns i appen, iKBT-program. Dessa kan du arbeta med på egen hand eller i kombination med psykologsamtalen. Du får träffa samma psykolog genom hela din behandling.
Ett besök kostar 100 kronor och frikort gäller.

Hur hanteras personuppgifterna?
Mindler respekterar din personliga integritet och ser till att du kan känna dig trygg med hur dina personuppgifter behandlas hos oss. Patientdata hanteras som en vanlig medicinsk journal och uppfyller samma säkerhet som vilken medicinsk journal som helst. Vi gör regelbundet teknisk due diligence som inte har haft något att anmärka på kring säkerheten. Våra databaser är krypterade och vi sparar inga lösenord eftersom man loggar in med bank-ID. All svensk data lagras i Sverige.

Om ni har några frågor kring Mindler så kan ni ställa dem i kommentarsfältet och få svar direkt från dem. Är det någon här inne som redan använder sig av Mindler, i sådana fall, vad är dina personliga erfarenheter? Och är det något ni skulle vilja att jag tog upp i nästa inlägg med Mindler?

Om du som läser är gravid eller nybliven förälder vill jag tipsa om att ladda ner Baby Journey där vi kommer fokusera mycket på hur Mindler kan hjälpa dig genom ämnen som corona-ångest, förlossningsrädsla, baby blues och mycket mer!

  1. Så himla fint inlägg. WOW! <3 Jag kommer att testa mindler. Har tidigare gått till vårdcentralen men känner att dem inte kan möta mitt behov i form av expertis. Tack för detta inlägg och samarbete!

  2. Hej! Jag har funderat på Mindler ett tag men är tveksam då ”besöken” bara är 25 minuter långa. Finns det någon speciell anledning att det är så? Jag blir stressad av tanken på att ha så lite tid på mig

    1. Håller med dig. Har också tänkt men blir också stressad av att veta att jag bara har så kort tid på mig,

    2. Hej Frida,
      Regelbundna videosamtal på 25 minuter är framtaget för att erbjuda ett lättillgängligt och effektivt alternativ för dig som har lätta till måttliga besvär. Tillsammans med våra iKBT program som du kan göra på egen hand har det bevisats sig vara en resultatrik behandlingsmetod.
      Man kan ha upp till tre bedömningssamtal så att du som patient har möjlighet att beskriva din problematik utförligt innan behandling börjar.
      Du är varmt välkommen att boka ett första besök och se om det skulle vara något som passar dig. 🙂 Tveka inte på att höra av dig till oss om du fler frågor på; info@mindler.se

      Ha en fin dag!
      Elina på Mindler

  3. Tack för tips Michaela! Är intresserad av att testa. Men har en fråga: är utlandssvensk (är svensk medborgare men har inte bott i Sverige sedan 2007) så har inte svenskt bank-ID. Kan jag använda tjänsten ändå?

    1. Hej Anna,
      Vad roligt att du är intresserad av att testa Mindler!

      Tyvärr måste du ha ett svenskt bank-ID för att kunna använda Mindler. Detta är det enda säkra sättet att logga in, verifiera och identifiera din identitet som vi som digital vårdgivare kan använda. Men är du socialförsäkrad i Sverige så kan det gå att lösa ett Bank-ID. Bank-ID utfärdas av den bank man är kund hos. Hos Skatteverket kan man även ansöka om E-legitimation.

      Tveka inte att höra av dig om det dyker upp fler frågor! Mejla – info@mindler.se
      Jag hoppas du hittar en lösning.

      Önskar dig en trevlig dag!
      Elina på Mindler

  4. Jag har följt dig sedan du började blogga, dagligen i perioder och annars minst varje månad, det har alltid varit till så stor hjälp att läsa dina texter och hitta igenkänning, kloka tankar och massa inspiration. Jag älskar hur du blandar mode, helglyx, personliga tankar och djupa funderingar. Det är helt fantastiskt att få följa med i din värld. Du är en sån inspiration och det här var ännu en sån fin text och bra inspiration till att förbättra sitt liv. Tack fina du!

  5. Fint inlägg! Livet är så fint som högkänslig tycker jag (även om jag inte har erfarenhet av något annat)… all lycka blir så mycket djupare, så mycket starkare. Smärtan också såklart, men genom arbete med sig själv behöver den lyckligtvis inte stå i centrum. Vill verkligen tipsa om att öva på medvetenhet i nuet. Svårt att beskriva kort, men om man lyckas vara längre stunder i nuet undgår man oro för framtiden och tankar om det förflutna. Detta har gjort mig friare och ”lättare”. Tror att detta kan ha en extra stor effekt på högkänsliga som tenderar att överväldigas lättare av känslor 🙂

    Från det till något helt annat – jag har så länge letat efter din beiga skjorta som gjordes för Soft Goat i strl. S, men utan resultat 🙁 Den ser så otroligt mjuk, fin och härlig ut!!! Du eller någon läsare hade inte velat sälja en sådan till mig?! Ny eller använd, spelar ingen roll!

    1. Åh jag hade också velat ha en sådan skjorta! Ville unna mig det när jag fött men då var det för sent 😔 går det att komma över en på något sätt?

  6. Hej!
    Behöver en guide i livet o är sugen att testa Mindler.
    Hur funkar det, är det videosamtal? Och kan man bestämma tiden samtalet görs? Tänker så man inte blir uppringd när man är på jobbet.
    Tack för en fin o varm blogg.
    Kramar

  7. Fint inlägg! vad jag förstått av Mindler måste man ha en diagnos? men om man bara vill prata och inte få psykofarma, som jag, så kan terapeuter också hjälpa. jag använde mig av en liknande tjänst livily.se och det funkade för mig. så viktigt detta! superbra inlägg!

    1. Hej Lejla,
      Man behöver inte ha en diagnos för att besöka Mindler. Vårt uppdrag ligger på primärvårdsnivå vilket innebär att vi behandlar lätt till medelsvår psykisk ohälsa. När man etablerar en kontakt hos någon av våra psykologer så är alltid de första 1-3 samtalen så kallade bedömningssamtal, där gör psykologen bland annat en bedömning gällande om Mindler är rätt vårdnivå för patienten och ni bestämmer hur ni skall lägga upp behandlingsplanen.
      Hör gärna av dig till oss om du har fler frågor på; info@mindler.se

      Trevlig kväll!
      Elina på Mindler

      1. På Mindler erbjuder vi videosamtal med legitimerade psykologer men visst kan det vara värdefullt att även prata med terapeuter eller livscoach vid lätt till mild psykisk ohälsa! 🙂

  8. Hej,
    Har sett att det pågått en debatt i sociala medier på sista tiden om att ha med sina barn i kommersiella samarbeten. Är nyfiken på hur du tänker kring detta? Vet att du gjort ett par samarbete där Dante medverkat. OBS detta är absolut ingen kritik emot hans deltagande, är bara nyfiken på att höra dina tankar kring debatten 🙂

  9. Det här är helt fantastiskt! Jag jobbar som läkare och hoppas att vi får hänvisa patienter till tjänster som denna i framtiden då köerna kan vara oerhört långa via den “klassiska” vägen till en psykolog om man inte betalar ur egen ficka. Lättillgängligt, billigt och snabbt låter ju helt fantastiskt för att ge verktyg till människor som mår dåligt <3

  10. Michaela!! <3 <3 Jag brukar inte kommentera inlägg men WOW vilken text. Är långt ifrån mamma själv men blev ändå väldigt rörd.

  11. Så fint inlägg! Jag är själv gravid och skulle så gärna få tips på snygga kläder/outfits till en gravid (utan att behöva köpa specifica gravidkläder om du fattar). Har förstått att jag nog måste köpa ett par gravidjeans, men hoppas kunna komma undan med andra snygga klänningar och överdelar som är vanliga.
    All hjälp mottages tacksamt!
    Kram!

    1. Tack fina du! Jag brukade gå upp i storlek och satsade mest på vanliga klänningar och skjortor med knappar så att jag kunde ha dem efter graviditeten också! För det tar ju ett tag att komma i sina gamla kläder igen och knappar är smidigt om man ammar 🙂 Så köp kanske 1 par gravidjeans och sen olika vanliga klänningar/toppar i större storlek som du kan ha även efter förlossningen! Jag har skrivit ett litet kapitel om gravidkläder i My Baby Book också – tips tips! <3

Välkommen att kommentera! Kommentarer godkänns vardagar kl.08-18 av en moderator innan publicering.

Tänk gärna efter en extra gång på hur det kan uppfattas när du framför kritik. Här inne visar vi respekt. Vi önskar gärna att kritik framförs med ditt riktiga namn och mejladress.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sub archi