Att vara sin egen bästa vän

God morgon kära ni!

Som jag skrev i Weekly Plans så är det Den Stora Admin-dagen idag! Är så otaggad… Dagen har knappt börjat och jag har redan kommit på tretusen andra saker jag vill göra istället för att kvittoredovisa, betala fakturor, gå igenom en miljon mejl och post och allt vad det är, hehe.

Unnade mig i alla fall lite sovmorgon, tände doftljus och gjorde en mysig frukost till mig själv innan jag satte igång. Det är himla mysigt att jobba hemifrån faktiskt, även om dagens agenda inte är supersexig, men skönt att få hänga omkring i ett kashmirset och bara umgås med mig själv hela dagen. Det här låter kanske märkligt men jag känner väldigt mycket kärlek till mig själv just nu. Tycker liksom om mig själv och vill vara själv. Härligt när man trivs extra bra i sitt eget sällskap, man ska ju ändå hänga med sig själv för resten av livet.

Såg på nyheterna i morse där de diskuterade H&M vars årsrapport är på väg. H&M’s aktier har ju sjunkit en hel del och på inslaget i morse var det en konsumtionsforskare med som spekulerade i varför det går ”dåligt” för H&M just nu. Hennes teori var att konsumenten blir mer medveten och vill göra mer hållbara val och därför väljer bort budgetkedjan och det snabbrörliga. Jag håller inte med henne. Om man tittar på hur konsumtionen ser ut tror jag inte att budgetalternativen har minskat generellt, det är bara det att H&M har fått konkurrens av andra budgetalternativ som står sig starkare på webben än vad H&M hittills har varit. För några år sedan var budgetalternativen begränsade till de budgetkedjor som fanns i ens närhet medan de idag är mycket fler i och med all näthandel som blommat. Och där har H&M tappat intäkter. Vad tror ni?

  1. Håller med om H&M, men tror också det har med designen på deras plagg att göra, känns som att majoriteten av deras kläder är gjorda för en enda kroppstyp och ideal och det håller inte längre. Nätshoppar som ASOS har ju redan ens mått registrerade och ger rekommendationer utifrån tidigare köp och vad man tyckt om vilket gör att det man får hem för det mesta sitter bra.

    1. Precis! Medan webshopar som Asos utvecklar sin näthandel extremt står H&M still. Som du säger är det ju ett nöje att shoppa på t.ex. Asos eftersom du kan skriva in exakt vad du letar efter och det finns alternativ för alla typer av kvinnor!

  2. Håller med dig! Annars hade ju andra budgetalternativ också tappat, som Zalando, Nakd, Asos. Folk handlar ju på Wish och Aliexpress som dårar så tror tyvärr inte hållbarheten är orsaken här.. Tycker också att H&M varit rätt splittrade och röriga i jämförelse med dessa andra nätkedjor. Otydlig struktur och dålig sökfunktion, oinspirerad sida, gigantiskt utbud men därav också rörigt. De andra nätkedjorna är mer up to date, fräscha och roliga att kolla in. Sen har H&M mycket att förbättra även i de fysiska butikerna tycker jag. Bättre ordning, snyggare lokaler, fler provrum.. Känns ofta sunkigare och rörigare än andra budgetbutiker som Vero Moda, Lindex, Zara, Åhléns m.fl. Hoppas de hämtar upp det igen 🙂

    1. Precis! Dock har ju H&M öppnat två nya konceptbutiker i Sthlm senaste tiden (Stureplan och Fältöversten), kanske styr de om och satsar på mer konceptuella fysiska butiker och starkare näthandel. Hoppas det! <3

  3. Aktiefallet måste väl bero på deras otroliga markandsförings-miss och uppenbara brist på mångfald inom organisationen?

    1. Fast om du menar den specifika situationen med pojken så var det ju bara några veckor sedan, deras fall började långt tidigare!

      1. Ja det stämmer, men att det tex kommer fram att de bränner tonvis med nyproducerade kläder varje år tror jag också påverkar. Allt ett företag gör som tyder på osunda värderingar tror jag påverkar börsen. Väldigt intressant att resonera kring!

  4. Jag tror att du har rätt i att utbudet har ökat; tidigare fanns i princip bara H&M och Zara på den svenska marknaden. Dessutom har Zara lyckats bättre med en moderiktig framtoning, de har tre veckor från pitch till produktion vilket betyder att de kan kopiera visningsplagg och snabbt få ut dem i butik. Jag tycker det är tråkigt om H&M ska behöva gå samma väg som Zara eftersom det inte känns som hållbar konsumtion över huvud taget. Men på sikt litar jag på H&M, de har många duktiga anställda och är ett väluppbyggt företag (även om det kanske ligger något i talesättet: första generationen grundar, andra generationen förvaltar, tredje generationen fördärvar).

  5. Hej! Min personliga åsikt och tanke kring HM och deras fall är precis som dom säger på nyheterna, att vi konsumenter har blivit mer medvetna om att vi inte kan gå och köpa nya saker varje vecka. När HM var på tapeten angående att de bränner kläder innan de ens hinner nå butikerna kan ha varit droppen för att få bägaren att rinna över, och deras (enligt min åsikt) nonchalanta svar till varför de gör det gjorde inte deras position på marknaden bättre. Att de varje vecka släpper nya kollektioner och inte hinner sälja av de kläderna de har i butikerna andas INTE hållbarhet, vilket är något som HM strävar efter, så de måste lägga om sin strategi anser jag. De kan inte skylla på att det är vi konsumenter som vill ha nya kollektioner varje vecka, slutar dom med det så finns de få personer som kommer kommentera detta och anse att HM har gjort något dåligt.
    Snarare att HM tar stafettpinnen mot ett hållbart samhälle.

    Sedan har det varit i blåsvädret med felaktig och rasistiska marknadsföring, vilket också känns väldigt klantigt och inte alls genomtänkt av ett så stort bolag som HM.

    Jag har tappat förtroende för HM och har sedan Uppdrag granskning inte satt min fot i en HM butik, det har varit gynnat mig både tidsmässigt och ekonomiskt.
    Hoppas att ni som förebilder (bloggare inom livstil och mode) till kvinnor kan make a statement angående detta och inte gynna HM och deras produktioner av kläder hur som helst.

    1. Fast hur arbetar andra budgetvarumärken då? Jag tror att man måste se det ur ett lite större perspektiv än vad du gör.

      Hur arbetar Gina Tricot, Mango, Zara, NA-KD, Nelly, Asos, Lindex och resten av budgetföretagen i jämförelse till hur H&M arbetar ur ett rent hållbarhetsperspektiv?

      Jag tycker att det blir fel när människor fokuserar på att ENBART granska och kritisera H&M istället för att bredda blicken och se hur budgetkedjor/webbshoppar jobbar generellt. Är H&M värre än de ovan nämna företagen? Jag har ingen koll på detta men min spontana gissning är att så inte är fallet. Och människor shoppar ju mer än någonsin hos H&M’s konkurrenter. Jag tror alltså inte att H&M’s fall på börsen och rent intäktsmässigt handlar om att konsumenten tänker mer hållbart eftersom jag tror att övriga konkurrenter fortsätter att öka sina intäkter. Utan jag tror att H&M’s fall beror på att de inte hänger med i utvecklingen för hur konsumenten vill handla 2018.

      1. Håller med dig 100% här Michaela. HM får ta all skit för hela industrin för att de är störst, kanske. Att rata HM och shoppa på ett annat budgetställe gör knappast skillnad. HM äger inga egna fabriker utan delar med de andra budget-, och även ”finare”, märkena. Synd att ett så starkt svenskt bolag som trots allt jobbar med miljö-, etik- och liknande frågor (dock kanske lite långsamt) ska bli så utdömt.. heja HM säger jag ❤️

  6. Mycket bra och intressant spaning! Jag tror att det är lätt att hävda att det skulle bero på att människor tänker mer hållbart och vill konsumera mer medvetet. Den ”trenden” (som jag ju hoppas inte bara är en trend) att vilja göra mer hållbara val finns ju också, kanske är det därför man vill hänvisa till det? Men som du säger så minskar ju inte köpen av andra lågprismärken. Vi slår väl fortfarande i princip köprekord vid black friday och i julhandeln fortfarande? När man kan se att den generella konsumtionen av sådana typer av varor går ner kanske man kan hänvisa till effekten av att folk överlag valt att göra hållbara och medvetna val.

  7. Jobbar i hm och har god insikt i företaget. Jag vill säga att det är helt och hållet deras hemsidas fel. H&M har inte hängt med i svängarna gällandes hemsidan och onlineshopping och behöver tänka om, snarast. Men vet det jobbas en hel del med det och ting att förbättra är exempel fri retur, fri frakt, snabbare frakt och layout på hemsidan eftersom alla andra konkurrenter erbjuder detta och gör det bättre än H&M. Generellt går budgetbutikerna dåligare i Skandinavien då vi kunder kan shoppa online av alla världens märken, något som inte var möjligt förr. H&M har fått större konkurrens helt enkelt och inte gjort något med hemsidan. Stundtals är hemsidan också bättre än fysiska butiker (utbud,kollektioner) vilket har gjort att det blivit ett glapp mellan online och fysiska butiker. Detta måste bli mera integrerat med varandra så att kunden får ett bättre helhetsintryck. Samtidigt har H&M ”investeringsår” där dom öppnar på nya marknader osv och därför visar H&M att dom har tro på företaget i framtiden.

    1. att exempelvis ha någon information om lagerbehållning (veta vilken storlek som finns på lager, annan butik, om den kommer in igen osv) är också ett stort problem då alla kedjor erbjuder detta i princip. Och detta även genom deras hemsida. En sak jag personligen också tror påverkar mycket, kunderna har blivit mer bekväma att den tjänsten erbjuds.

  8. Hej, kan enbart prata för mig själv men jag har definitivt slutar att handla på HM av miljömässiga skäl. Tycker dem har en tydlig icke hållbar strategi vilket inte funkar i dagens samhälle när man som företag måste ställa om till grönare produktion för att finnas kvar, gäller alla branscher och inte bara klädindustrin. Jämför man tex med Lindex som du nämner ovan jobbar dem mycket mer med hållbara material, better cotton initiative osv. De har till och satt ett mål om att 100% av kläderna ska komma från hållbara material inom några år. Här ligger HM lååångt efter, går man in på deras hemsida marknadsförs inte deras Consious kollektion över huvud taget, och utbudet är dåligt jämförelsevis. Detta ihop med skandaler om förbränning och gifter i kläderna. Vem vill klä sig i gift? Finns säkert fler faktorer men är övertygad om att detta är ett stort skäl.

    1. Hej Isabelle!
      Om du läst H&M årsrapport 2016 om hållbarhet så kan du läsa att dom är den största användaren av better cotton. Och att dom senast 2030 bara ska använda sig av hållbara material. Tips, bra läsning!!

  9. Läste igenom kommentarsfältet och ser att de flesta inte varit inne på hemsidan de senaste dagarna. H&M har både gratis frakt och att man kan se lagerstatus i butik, sen håller jag iofs med om att de har mycket kvar att förbättra gällande Online jämfört med deras konkurrenter. Man får inte glömma vad bolaget har för bakgrund och att det tar tid att genomföra dessa typer av förändringar – där har de stora utmaningar, dvs att inte bara arbeta ikapp de nya webbshopparna utan att arbeta mot att vara ännu mer innovativa än konkurrenterna.

  10. Tycker det är störigt när man handlar på deras hemsida att man varken kan swicha eller betala med bank id. Vill helst inte betala med kort och faktura känns omständligt och onödigt!

  11. Hej Forni!

    Intressant spaning om H&M! Jag håller med dig.

    Jag vill också ge en stor eloge till dig för att du tar upp såna här ämnen. Du har en så otroligt bra mix på ämnen i din blogg tycker jag. Har slutat läsa många bloggar på senaste tiden eftersom jag inte längre tycker att det ger mig så mycket men din slutar jag aldrig läsa 🙂 Kram!!

    1. Tusen tack för din pepp och värme! Jag försöker att variera innehållet och ta upp sånt som känns viktigt eller intressant i min värld, tillsammans med en mix av sånt som inspirerar och mina egna tankar. Puss <3 Hoppas du fortsätter läsa i många år till!

  12. Klokt inlägg och intressant att ta del av kommentarerna. Nu till en helt annan fråga, var kommer er vardagsrumsmatta ifrån som man kan skymta här på bilden?

    KramKram

  13. Klokt inlägg och intressant att ta del av kommentarerna. Nu till en helt annan fråga, var kommer er vardagsrumsmatta ifrån som man kan skymta här på bilden?

    KramKram

  14. Hej!

    Jag tycker det är tråkigt att det inte verkar vara någon som läser på ang. H&Ms hållbarhet innan dom säger saker som inte stämmer. Kan någon hjälpa mig vart jag kan läsa om hållbarhet på Zaras hemsida? Zara har bland annat produktion på fraktbåtar – där många lagar inte gäller ang. arbetsförhållanden, det tycker inte jag känns så hållbart bara för att vi ska kunna få senaste modet på 3 veckor.
    SÅÅÅ TRÖTT på detta

  15. Skrev faktiskt en liten uppsats om H&M och deras CSR-arbete i produktionsländerna. Tyvärr verkar det som att deras engagemang är ganska ytligt. Men har hört att aktien har gått med på grund av webbshopen.

  16. Jag tror att H&M har för dålig handel på nätet, deras hemsida och bilder är inte så bra, samt inte fri frakt och retur. Det blir för stor konkurrens med andra bolag som satsar på enbart e handel! Jag tror även att många av deras butiker är för stora och röriga, samt att de släpper nya kollektioner var och varannan dag. Ska bli spännande att följa, övergripande tycker jag om H&M 🙂

  17. Arbetar sedan en tid tillbaka inom h&m som företag. Näthandeln har uppdaterat, lanserades en ny app den 1e februari som gör det lättare för kunden att få en bra överblick i vad som finns att köpa online och vad som finns i fysisk butik. Numera kan man dessutom skanna produkter man hittar i butiken, och telefonen länkar dig direkt till produkten på hemsida. Där ser du lagersaldo.
    Det var i sin tid! Största problematiken är att företag funnits så otroligt längre, varit först med mycket men tyvärr hamnat bakom just med shoppingen online. Man har inte fått det att synka med butikernas varor, på sätt och vis förståeligt eftersom det finns x antal olika koncept som olika butiker har i utbud. Det har helt enkelt varit omodernt och krångligt för kunderna. Medan de fysiska butikerna, säljer i samma eller större utsträckning än normalt.

    Tycker helt klart det blir fel att lägga skuld på H&M, på just hållbarhets frågan. Det går alltid att utvecklas, och det eftersträvas hela tiden. I grund och botten har Hm sunda värderingar när det gäller kostnadsmedvetenhet och hållbarhet. Det mesta basplagg, necessärer, linnen etc som finns i butikerna idag är gjorda på återvunna material. Trots att det har begåtts en hel del missar, inom såväl marknadsföring som när det kommer till ett miljö perspektiv är det som många påpekat, viktigt att jämföra med liknande klädkedjor. När det handlar om just budgetkläder i de mängder H&M, Zara, Mango, Gap osv producerar. Skulle jag säga att H&M är i framkant med att tänka på miljön, och att göra i de flesta fall smarta val. Vi som jobbar inom företag utbildas hela tiden i ett mer hållbart tänk.
    Viktigt att se flera nyanserade sidor av problemen, innan diskussion tas.
    Tack för intressant inlägg, håller helt med dig i näthandel delen 🙂
    Kram

Välkommen att kommentera! Kommentarer godkänns vardagar kl.08-18 av en moderator innan publicering.

Tänk gärna efter en extra gång på hur det kan uppfattas när du framför kritik. Här inne visar vi respekt. Vi önskar gärna att kritik framförs med ditt riktiga namn och mejladress.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sub archi