3, årets sämsta företag

Jag ringde till 3 precis för att äntligen, efter flera år av strul med det företaget, få säga upp mitt abonnemang som har haft en lång bindningstid. Ni som har hängt med via denna blogg vet att jag har haft EXTREMT mycket problem med 3 som företag och även att jag i stunder blivit väldigt frustrerad över att så mycket stretat emot på ett företag. Jag har fått betala dubbla fakturor, blivit lurad av deras säljare, fått inkassobrev på fakturor som jag inte har mottagit, mitt nummer har stängts av utan anledning och så vidare. Mina månadskostnader har varit sinnessjukt dyra och det har varit helt orimligt att vara kvar hos dem som kund. Jag vet att jag inte har varit den enda som varit med om sånt här.

I alla fall. Ringer till 3 nu för att säga upp mitt abonnemang, får prata med en säljare, är det taskigt att avslöja hans namn? Han frågar varför jag vill säga upp det och jag säger som det är, att jag är riktigt trött på hur det här företaget behandlar sina kunder. Då blir han otrevlig, kan ni förstå? Och när jag ber om en mejlbekräftelse på att mitt abonnemang nu är uppsagt vill han inte ge mig det, blir förbannad för att jag inte litar på hans ord och lägger på efter ett mycket kyligt ”TACK OCH HEJ”.

Det här jävla skitföretaget alltså, HAHA, ska bli så jävla skönt att slippa det för resten av mitt liv. En relation med 3 har varit värre än den värsta jävla pojkvännen man kan tänka sig.

Nu har vi ändå detta blogginlägg som en bekräftelse på att jag idag 27 december sagt upp mitt abonnemang med tre månaders uppsägningstid. Den 28 mars 2012 avslutas mitt abonnemang på 3.

Om ni vill slippa en hjärtattack råder jag er att inte teckna något form av abonnemang hos 3. Ska återkomma med recension när jag provat andra operatörer, men är hyfsat säker på att jag slipper den här typen av strul i framtiden hos andra företag. Tackar Gud för det.

  1. Michaela, det är inte bara du som har problem med det amatörföretaget. Jag har pluggat juridik i ett par år och har efter det hjälpt flera kompisar med konsumenträttsliga ”bråk” med diverse telefonföretag, bl.a. 3, TELIA och Telenor. När jag sedan träffade två jurister på juristbyrån Engström&Hellman och berättade om de olika tvisterna (som jag förövrigt vunnit samtliga gånger) sa de att de flesta telefonföretagen är rätt risiga när det gäller konsumenträtt (samtliga företag har minst ett pågående mål i konsumentdomstolen), men att de är olika vidriga. De betonade då med lite humor att, jag citerar; ”3 är det absolut värsta skämtföretaget av alla. Att de j ä v l a asen fortfarande går och står på denna jord är ett mirakel”.
    Och jag håller med dig – dyrt jävla skitföretag. Hör av dig om det blir problem så får jag jurist-bråka lite till!;)

  2. När jag sa upp mitt mobilabredband så fick jag hem en skriftlig bekräftelse på det. Hoppas att du oxå får det!

    Kram

  3. Tycker det är svårt, har själv 3 nu och är hittills (efter knappt två år) mycket nöjd, har aldrig stött på några problem och har blivit väl bemött vid samtliga tillfällen jag har varit i kontakt med dem. Däremot hade jag nästan EXAKT samma historia som du beskriver med Telenor, innan jag fick nog och bytte till 3. Tror tyvärr att samtliga telefonföretag i Sverige är riktigt jävla dumma i huvudet och det stör mig att de har sån jävla makt över oss.

    Skönt i alla fall, att du förhoppningsvis blir av med alla dessa förbaskade problem nu.

  4. råd: ring en extra gång och se till att prata med någon annan, för att lämna exakt samma ärende. se om den första över huvud taget gjort som sagts och att det verkligen avslutas, och skriftlig bekräftelse ska alltid fås. (gått igenom det här med alltför många, tyvärr oftast, teleföretag. ring tre-fyra gånger och alla säger olika saker.)

  5. Jag har haft 3 i många år och inte haft några större problem. De är dessutom det enda bolag som har täckning ute i vår stuga, både att ringa och surfa funkar. Så det är nog olika. Ogillar dock att de säljer mobiler som är låsta till dem till samma priser som olåsta mobiler och att de inte låses upp efter att bindningstiden gått ut. Det är fult!

    1. Svar till Linda:
      Alla mobiler du får från en operatör, oavsett om det är 3, telia, telenor eller tele2 är alltid låsta till operatören och man får alltid beställa en upplåsningskod till en kostnad – samma hos alla

  6. Inget abbonemang är bra. Jag har bara hört dåligt saker om abbonemang överhuvudtaget, det spelar ingen riktigt roll att det är 3, men dem är expert på lura sina kunder. Förstår inte riktigt hur människor orkar arbeta och slita ut sig på det företaget. Jag skulle råda dig till använda kontantkort till din telefon, det blir betydligt billigare(beroende på hur mycket du använder din telefon att ringa, smsa, surfa med) och du behöver inte binda upp dig och ständigt vara orolig, arg..

  7. Tråkigt att höra. Jag har 3 (genom jobbet) och är inget annat än nöjd. Tex så var några av mobilerna trasiga när vi bytte från 3g till 4g (iphone), och dom bytte utan något som helst knussel. Dock varierar det mycket från kontor till kontor, men så är det väl med alla företag antar jag.

  8. Jag hade en dongel från 3 som gjorde att min dator gick in i blåskärm och låstes hela tiden. De gjorde inte ett skit med dongeln och loovade att det skulle funka, gjorde det såklart inte. Jag fick åka in till 3-butiken fyra ggr på en dag och höll på att missa en tenta. Gick raka vägen över gatan och skaffade en från telenor istället och aldrig haft problem. Jag har heller aldrig hört något bra om 3, men alla telebolag är ju rätt skit.. Kommer ihåg när 3 var nytt och var de första med 3G master, man hade inte mottagning någonstans! Inte ens i centrala Sthlm..

  9. Oj, jobbigt. Har själv haft tre och har inte alls samma upplevelse av dem som du, tvärtom! Så kan bara vara så att du haft etrem otur, själv tycker jag dom är gymt bra ha alltid fått bra och vettig hjälp o service. Mitt liv blev tusen gånger ENKLARE sen jag bytte från telenor till 3!

  10. Har haft exakt samma upplevelse med 3. Skaffade ett nytt abonnemang efter halva bindningstiden (12 mån) och har nu dubbla kostnader men jag pallar fan inte med dem. Blev så glad när jag den här månaden äntligen kunde säga upp det. Sa också som det var när de frågade efter anledningen och så blev han sur och avbröt mig och ville inte lyssna mer haha. Mitt abonnemang går ut 20 mars och jag har bestämt att ha en stor fest hos mig då. En ”äntligen-är-min-3relation-över” -fest. Kommer att firas med pompa och ståt! 🙂

    Puss

  11. Min pojkvän hade också 3 och han blev också lurad hela tiden, bland annat så fick han också inkassobrev angående fakturor som han inte ens skulle haft.
    Jag där emot har tele2 och är helt sjukt nöjd!!! dessutom är de människorna jag haft kontakt med från tele2 varit helt fantastiskt trevliga och glada. Har nästan fått en sån känsla ”nej men du, ska vi ta en fika eller” för att dem varit så bra, haha.
    Nu har även min kille bytt till tele 2 och han är hel nöjd, han har inte haft nåt strul alls….. 3 har så jäkla kass mottagning och sen så är dem sjukt dyra!!

  12. Jag jobbar själv på 3 på kundservice och är mycket nöjd med min arbetsplats samt företaget i säg. Att det finns personer som jobbar på företag som inte borde jobba där finns det överallt. Det är självklart inte en ursäkt för att få service som är under all kritik. Det jag däremot tycker känns fel är att smutskasta ett helt företag och all dess personal för att det finns personer som har gett dåligt bemötande. Jag kan själv bli trött på vissa agenter som jobbar för samma företag som jag, men som sagt, det finns det på alla arbetsplatser. Om du känner dig ha blivit dåligt bemött gynnar det dig mer att kontakta företaget, snarare än att skriva ett argt inlägg om det.

  13. Jag förstår dig! Jag har haft strul med dem mååånga gånger, nu helt enkelt orkar jag inte ringa och tjafsa ifall det bara rör sig om 25 kr (eller dylikt) för man blir bara förbannad, så länge det inte är över 100 kr orkar jag inte ens bry mig om min faktura.
    Jag slipper dem om 10 månader, det ska bli så jävla skönt! Men tack för tipset angående uppsägningstiden, så ska jag säga upp det redan i juli alltså!

  14. jag har haft tre i ett och ett halvt år ungefär och har inte haft några större problem och har de flesta ggr jag ringt fått bra service. dock så missuppfattade nog en tjej mig som jobbade där en gång när jag ringde och bad dem plocka bort en tilläggstjänst som jag inte använde, så plockade hon bort ALLA mina tillägstjänster, såsom tre vänner som gör att man ringer gratis till de som har tre och fasta abbonemnag, samt mitt mobilsurf som gör att jag surfar gratis. det blev inte så roligt ett par månader efter med typ dubbel så dyr faktura, och när jag ringde till dem för att föklara att det inte var mitt fel, utan hon som hade plcokat bort de tjänsterna, så fick jag känslan av att de inte trodde mig (ialf killen jag pratade med, fick förklara flera ggr att det inte var JAG som ville att hon skall ta bort dem). så det var inte så kul, men efter lite tjafs så fick jag ialfl avdragen rabatt på nästkommande fakturor som täckte det jag fick betala extra på den höga fakturan, men jag tycker dom borde ha kunnat dra bort det på en gång, inte kul att betala dubbelt så dyrt en månad…

    annars så har de varit trevliga och bra service och jag har inte haft några andra problem vad jag kan komma på!

  15. Jag måste säga att Halebop har fungerat så jäkla bra för mig. Första gången jag är nöjd med en teleoperatör. Deras chatservice är fenomenal, jag fick min iphone utbytt på 4 timmar på garantin och när jag sa upp mitt abonnemang pga att jag får telefonen betald genom jobbet så mottog de det hur bra som helst. Jag höll dessutom på att krångla genom att först försöka få min sambo att ta över mitt abonnemang och sen ångra mig och de hjälpte mig hur tålmodigt som helst och svarade på miljoner frågor. Heja Halebop!

  16. Hej Michaela,

    vi tycker det är mycket tråkigt att du har haft en dålig kundupplevelse hos oss. För oss är det mycket viktigt att du som kund är nöjd och det är naturligtvis inte bra att du fått ett otrevligt bemötande när du kontaktar vår kundservice, det vill jag be om ursäkt för.

    När man säger upp ett abonnemang och inte skall behålla/flytta numret till en annan operatör skickas en skriftlig bekräftelse hem till dig per post. Skall du behålla/flytta ditt nummer till en annan operatör avslutas abonnemanget samtidigt som den nya operatören övertar numret.

    Med vänlig hälsning
    Johan Wistrand
    3Kundrelationer

    1. Svar till Johan Wistrand:
      Ah Johan kan jag ju bara tala om för dig att ni är fan inte bra. Nej, ni suger!
      Till råga på allt så är all personal så jävla otrevliga. Kanske kunde skicka dem på ”SAS-charm-kurs”???????

  17. Michaela,
    Ett tips till dig: Betala räkningen i tid om du inte vill få saker och ting avstängt. Räkningar kommer en gång per månad och kommer de bort på posten går det att ta kontakt med det aktuella företaget och be om ett OCR-nummer. Det handlar lite om eget ansvar.

    Detta gäller i princip vilket företag som helst som du tecknar avtal med.

    Lycka till i framtiden!

    1. Svar till ..:
      Jag betalar mina räkningar i tid så du behöver inte oroa dig. Men eftersom jag har ganska mycket i livet betalar jag såklart inte en räkning som inte kommer till mig. Kommer de betalas det. Det är inte mitt ansvar att se till att mina räkningar levereras till mig.

      1. Svar till forni:
        Jag tvivlar inte alls på att du betalar dina räkningar i tid, men hon som skrev kommentaren ovan har rätt. Om du har ett avtal med ett företag så är du faktiskt skyldig att betala fakturan varje månad även om den inte dyker upp. Fakturan kan egentligen ses mer som en ”påminnelse”. Dumt, men så är det! 🙂

        1. Svar till Mia Elisa:
          FYI: inget företag har någon som helst juridisk skyldighet till att skicka ut fakturor. Det är något företaget bestämmer själva om dom vill göra eller inte. Det som är en juridisk skyldighet är däremot att betala sina räkningar i tid om man inte vill hamna hos inkasso och få sitt abonnemang avstängt. Att skylla på att man inte ”har tid” att betala räkningar som inte kommer känns som en väldigt lam bortförklaring. Då får man nog skylla sig själv om man hamnar hos inkasso.

      2. Svar till forni:
        Man får både faktura, påminnelsefaktura, sms-påminnelse, sedan stängs telefonen av och först därefter går den till inkasso.

        det går alltså inte att skylla på att man inte fick fakturan – som bolaget egentligen inte ens behöver skicka ut juridiskt sett.

        det är helt och hållet ditt ansvar.

  18. Som någon annan sa: Använd kontantkort! Jag har visserligen 3 men deras kontanttjänst. Visst blir själva telefonen lite dyrare men man bestämmer själv över kostnaderna. Dessutom, inga fakturor vilket är SÅ. HIMLA. SKÖNT!

  19. Jag vet precis vad du pratar om! Har varit med om liknande problem med Telenor men känner många som haft problem med Tre. Som många andra rekommenderar jag Tele2Comviq eller Halebop, bara haft positiva upplevelser med de företagen. Ett stort plus med Tele2Comviqs abonnemang Kompis är att man ringer gratis till alla andra Tele2Comviq användare, utan att avgiften till övriga operatörer är skyhög. BIG LIKE och lycka till med framtida operatörer!

  20. att michaela delger sina erfarenheter tycker jag bara är vettigt, och en viktigt del i konsumentens rättighet: att få dela med sina upplevelser av ett företag. varför ska hon INTE skriva att hon tycker hela företaget är dåligt, när hon inte tycker att någon del av företaget har behandlat henne som konsument dåligt?
    du får helt enkelt svälja stoltheten för att något du arbetar för blivit kritiserat.

  21. Håller med dig, 3 är ett ritkigt rövföretag. Vet inte en enda som varit nöjd med dem. Gällande alla aspekter, säljarna, kundtjänst, övrigt strul.

    3 och Zara ligger på delad förstaplats.

  22. Jag håller helt klart med dig! Och jag kollade även igenom kommentarerna i inlägget för jag visste att det var vissa som skulle reagera och försöka vända det emot dig.

    Jag själv anser att det är din blogg där du väljer vad du vill skriva, passar det inte för vissa behöver dem inte läsa. Tycker att det är helt rätt att du skriver din åsikt, för du upplyser ju oss andra också. Helt rätt, Stå upp för din sak!

  23. Tre har huvudkontoret på Lindhagensgatan, kanske vi skulle åka dit och kasta ägg på dom:) skoja ba. Jag har haft Comviq Tele 2 i 12 år, det har aldrig varit nåt problem med dom och allt har fungerat hyfsat bra. Tänker inte byta ut dom så länge allt funkar.

  24. Jag råkade ut för en riktig jävla skithostoria från 3. För ca två år sedan. För det första bor jag mitt i Göteborg och hade flera dagar i månaden ingen teckning i Göteborg på hela dagen. Sen gick min telefon sönder. Ett garantifel, lämnade In den flera gånger och dom lagade fel saker. Laddningskontakten var det som var trasig. Tillslut fick jag höra efter ett halvår in och ut på verkstaden att just det felet inte ingick i garantin eftersom att verkstaden som tre hade avtal med inte visste hur man skulle laga det, någon ny telefon hade dom ingen lust att ge mig. Jag som liten sjuttonårig hade inte ork nog att gå till ko och betalade snällt mitt abonnemang med en gammal telefon eftersom den nya inte fungerade utan batteri i ett och ett halvt år till tills bindningstiden tog slut. Sen bytte jag till Telia och är verkligen nöjd. Telias bredband däremot suger. Puss

  25. Okej, satte nästan i halsen när jag läste detta inlägg. Var som om det vore skrivet av mig själv. Hela sommaren/hösten har jag fått lägga ut ca 300/500 kr extra på mitt 3 mobila bredband eftersom räkningarna (som jag ringt mååånga ggr om) inte nått min postlåda. Självklart betalade jag mina inkassobrev och fixade nu så mina 3-räkningar skulle komma till min internetbank istället. Efter alla frustrationstårar trodde jag att äntligen var allt över…men vad trillar då ner i min postlåda? Jo, mer inkassobrev. Återigen får jag prata med okunniga kundservicefolk som säger att de inget kan göra och att de är ledsna för min situation(?)… Så. Jag ser fram emot april då jag också får säga upp det sämsta bolaget jag någonsin varit tecknad på. För övrigt Michaela, så har jag läst din blogg i flera år och du är fortfarande lika bäst 🙂

  26. Tack för detta blogginlägg, Forni – 3 som företag behöver få lite öppen förnedring och smisk och jag vet att din blogg har en del läsare.

    Jag har haft 3 och HERREGUD! Verkligen hjärtattack. Deras jävla månadskostnader… Hela stört. Jag drog mig ur 3, så fort jag kunde – vilket dock resulterade i skulder hos inkasso. Men hellre det, än att stanna kvar hos dem. Mycket märklig service och extremt icke-proffsiga säljare.

    Fattar inte varför det företaget fortfarande går runt.

  27. Hade exakt samma problem med 3, fakturor som jag inte ens fått hamnade hos inkasso, de dök inte upp på sidan där man skulle betala fakturorna, helt sjukt. Sedan var det ett helvete att säga upp abonnemanget plus att telefonen inte fungerade alls. Tacka vet jag Tele 2, trevlig kundtjänst dessutom!

  28. comviq!! ALDRIG ett enda problem. 3 är så jääääääkla otrevliga, helt sjukt alltså har dem tränat sin personal att vara så eller? För så otrevlig vill man väl som människa ändå inte vara mot sina kunder? Jag kan inte förstå det alls….

  29. Har också samma erfarenhet! Blev uppringd av en säljare på 3 som sa att jag skulle få en ny telefon om jag förlängde mitt abbonnemang 2 år, jag nappade, fick en trasig telefon som jag fick lämna in 5 gånger, efter att den fortfarande inte fungerade skulle jag få en ny telefon, efter ett halvår skulle den äntligen fungera. Vad får jag? Samma telefon som dom hävdade var ny men samma fel, odds på det? Att två telefoner har exakt samma fel, jag gav upp, betalade skiten & väntade in dagen jag kunde säga upp, riktigt dåligt företag, blir arg bara jag ser deras annonser (fortfarande)…

  30. Jag är 11 år och gillar att spela online. Vi har tre som abonnemang. Mina föräldrar tycker att de blir dyrare. Vi har något som ger oss begränsat wi-fi med 10gb i månaden. man kan använda vårt wi-fi i typ 8-10 dagar innan det tar slut. 1,5 år tills vi kan byta abonnemang

  31. Hej hoppas du läser detta! Jag har exakt samma problem och vet inte hur jag ska gå tillväga ! Jag är så trött på dem :((( jag har fortfarande bindningstiden kvar och vet inte om jag kan säga upp mig? Kan man anmäla företaget på något sätt? Riktig skit företag!!!!

Välkommen att kommentera! Kommentarer godkänns vardagar kl.08-18 av en moderator innan publicering.

Tänk gärna efter en extra gång på hur det kan uppfattas när du framför kritik. Här inne visar vi respekt. Vi önskar gärna att kritik framförs med ditt riktiga namn och mejladress.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

sub archi